Get Adobe Flash player

Szablon.

Zakładając tą witrynę korzystałem z szablonów jakie udostępnia WordPress. Nie jest ona specjalnie ładna ani efektowna, ale dokonując wyboru takiej a nie innej opcji, nie kierowałem się kryteriami ładności. Była to raczej przemyślana decyzja. Szablon ten porównałbym do miejsca, w którym żyjemy – czyli do planety Ziemia, którą otacza ciemny i „nieprzyjazny” Wszechświat. Jest to jedyne znane nam, jak do tej pory, miejsce w naszej Galaktyce (zawężając nieco pole poszukiwań), w którym powstało i rozwinęło się Życie – cywilizacja istot inteligentnych. Fajnie, ale chwilę po tym stwierdzeniu przychodzi inna myśl. Czy jesteśmy sami w Kosmosie? Jakie jest prawdopodobieństwo powstania innych inteligentnych cywilizacji? Jeśli tak, to dlaczego do tej pory nie znaleziono żadnej podobnej planety? Może nasza cywilizacja jest jedyną, niepowtarzalną, zaś otacza nas najzwyklejsza zimna „nicość”. Próbą odpowiedzi na takowe pytania może być równanie Drake’a, które oddaje istotę procesu potencjalnego powstawania oczekiwanej inteligentnej cywilizacji. Oczekiwania te jednakowoż znosi paradoks Fermiego. Wszystko to naukowe ujęcie tematu. Jak to się ma do tematyki tego blogu – do niefalsyfikowalnych przepowiedni (wizji)? Jest to zbyt obszerny temat na jeden wpis, ale pewną podpowiedzią jest poniższy cytat.

„Anaksymander z Miletu – Był krewnym, uczniem i następcą Talesa. Żył w latach 610 – 545 p.n.e. Był nie tylko filozofem, ale także geografem i astronomem. Skonstruował model nieba, o którym nie mamy jednak bliższych wiadomości. Jak przystało na geografa Anaksymander zdradzał zamiłowanie do podróży. Elian podaje, że stał on na czele ekspedycji, która miała założyć jedną z licznych kolonii milezyjskich na wybrzeżu Morza Czarnego. Anaksymander był pierwszym myślicielem, który wprowadził do słownika filozoficznego termin „arche” w znaczeniu „początek”, „zasada” – termin techniczny o dużym znaczeniu w filozofii greckiej. Chcąc zastąpić hipotezę swego poprzednika, Talesa, lepszą, argumentował, że żadna substancja znana nam z doświadczenia nie może być początkiem i zasadą wszechrzeczy, bo każda powstaje, zmienia się i ginie, a zatem żadnej nie można nazwać pierwotną. Rozglądając się po świecie, nigdzie nie znajdziemy takiej substancji, która by odpowiadała warunkom „arche”. Pierwotna substancja musi być nieskończona, bo z niej powstaje nieskończona rozmaitość rzeczy. I nie może być podobna do tych rzeczy, bo ma zawierać wszystkie, a nie być jedną z nich; nie będzie więc ani tworzywem stałym, ani płynnym, ani lotnym, ani ciepłym, ani zimnym; nie będzie przeto ani wodą, ani powietrzem. Musi być czymś, co nie posiada żadnych własności spośród tych, jakie przypisujemy przedmiotom otaczającego nas świata. Nie potrafimy w niej dostrzec żadnej własności, a więc będzie czymś nieokreślonym czasowo, przestrzennie i jakościowo, będzie zatem jakimś „apeiron” – substancją nie określoną pod żadnym względem. Jest poza czasem i poza przestrzenią. Jest pierwotna, wszystko obejmuje i wszystkim rządzi. Jest niestworzona i niezniszczalna, niewidzialna i nie starzejąca się. Z niej wszystko powstaje i do niej wraca. „Apejron” jest substancją nieskończoną w sensie ilościowym, gdyż tego wymaga wieczne powstawanie; nie ma przerwy w powstawaniu. Proces powstawania i ginięcia jest kolisty. Ów proces, nazwany przez Anaksymandra „niesprawiedliwością” i „zadośćuczynieniem”, stanowi główny punkt jego teorii: „To co jest początkiem istniejących rzeczy, to z konieczności stanie się ich zgubą. Ponoszą bowiem karę sprawiedliwą za niesprawiedliwość swoją w początku czasu”. Świat ma swój początek i koniec. Powstał z „apejronu” i obróci się z powrotem w to, z czego powstał. Tylko sam „apejron”, „który wszystko obejmuje i wszystkim rządzi” jest nieśmiertelny, wieczny i niezniszczalny.” 1.

Zupełnie zrozumiałym jest fakt, iż filozof ten, a także i inni jemu podobni filozofowie epoki przedsokratejskiej, używali takich nienaukowych określeń, (z naszego punktu widzenia). Toż to szósty wiek przed naszą erą, a co dopiero „ciemne” Średniowiecze. Ja jednak chciałbym zwrócić uwagę nie na sposób, a na treść ich mądrości. Przecież cały ten „apeiron – substancja nieokreślona pod żadnym względem”, to wspominana w poprzednim wpisie baza danych – czyli chmura obliczeniowa (cloud) Jaźń. Jak to? Jakimż to sposobem mogli oni o tym wiedzieć, czy też się domyślać? Ano takim, o jakim mówi „dylatacja czasu”. Była to swoista podróż w czasie. Z tego wynika kolejny wniosek. Czyżby zatem i oni posiedli umiejętności jakimi dysponował np. Nostradamus a także i inni, o których będzie jeszcze mowa w tym blogu? Z pewnością wielu zaprzeczy. Bo tak. Ponieważ to i tamto. Ponieważ nie ma na to dowodów. Bez obaw, będą. Mimo to, czyż nie jest zastanawiające jak wnioski antycznych miłośników mądrości wielce korelują z obecnym stanem wiedzy? Myślę, że ci filozofowie wiedzieli znacznie więcej od nas, ponieważ umieli, a może dostąpili sposobności zaczerpnięcia „szczypty” wiedzy z samego Źródła. Biorąc powyższe pod uwagę, łatwiej będzie pojąć nasze istnienie we wszechświecie jako coś wyjątkowego, niepowtarzalnego. Jeśli chodzi o sam kolisty proces powstawania i ginięcia „apeironu”, to już inne zagadnienie.

1. Kazimierz Leśniak, Materialiści greccy w epoce przedsokratejskiej, Warszawa 1972, s. 40-120.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze komentarze
Przysłowia i sentencje

Jest coś wyższego w górze, które miesza zamiary śmiertelnych (co przeszkadza zamiarom śmiertelników).
Walerian Łukasiński
----------------------
Bo chociaż wszystko się dzieje według tego logosu zawsze, zawsze ludzie tego nie pojmują.
Heraklit
---------
Człowiek zmienia się stale i wciąż odnawia w niekończącym się ciągu, który nazywamy czasem.
Człowiek będzie musiał pojąć czas
i opanować go. Albowiem czas jest nasieniem wszechświata.
Mahabharata
---------------
Gdy wszyscy wiedzą, że coś jest niemożliwe, przychodzi ktoś, kto o tym nie wie, i on to robi.
Albert Einstein
----------------

Jak ten czas leci!
Wrzesień 2018
P W Ś C P S N
« Kwi    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Visits
Weather condition